Přehled článků
Výměnné programy v Praze přes Vánoce
Letní škola HR 2013 - aktuální program
Pozvánka na Shromáždění Sekce HR A.N.O.
Kvalita drog z pohledu Policie ČR
Terminologie výkonů drogových služeb
Rizikové chování vedoucí k nákaze infekčními chorobami
XTP aneb peerwork v o.s. Prostor
Třídění odpadu a bezpečné braní
Analýza peerwork programů v ČR
Terénní práce s uživateli drog
Kontaktní centrum
Skrytá populace uživatelů drog
Letní škola HR 2014 a HR olympiáda
Konference Vývoj a výhled HR služeb a substitučních programů
Tištěné materiály pro uživatele drog
Rozhovor s Jiřím Staníčkem (z roku 2012)
Rozhovor s Petrem Hrdinou (z roku 2011)
Situace nákazy u injekčních uživatelů drog
Dekontaminace II/2013 Marihuana
Prezentace z konference 20 let KC SANANIM
Dekontaminace III/2013 - Fotočíslo
Dekontaminace IV/2013 Travelling
Realita sociálního začleňování klientů KC
Individuální plánování s uživateli drog v KC v Plzni, case management
Rizikové chování uživatelů drog
Kontrolované užívání návykových látek
Dekontaminace I/2014 - Tábornické číslo
První pomoc při předávkování a jeho prevence
Riziko předávkování fentanylovými náplastmi!!!
Výstupy ze Shromáždění SEKCE HR A.N.O.
Fentanylové náplasti a jejich injekční zneužívání
Dekontaminace II/2014 - Kontaktní centra
Pozvánka na VIII. AT konferenci Plzeňského kraje
Texty k ruskému číslu Dekontaminace
Dekontaminace III/2014 Čistota
Rozhovor se sestrou Immaculatou
Dekontaminace IV/2014 Gambling
Výměnné programy v Praze přes Vánoce
Zájem uživatelů metamfetaminu o substituci
Zpětná vazba na časopis Dekontaminace
Zlínští studenti boří předsudky projektem Skrz Prsty
Odpověď RVKPP na dopis Sekce HR A.N.O.
Kriminalita na otevřené drogové scéně v Praze
Letní škola HR 2016 - 1. oznámení
Nové psychoaktivní látky v České republice
Balónový efekt - riziko zneužívání nových drog
Sborník z konference o. z. STORM
Dekontaminace II/2015 Alternativní aplikace
Seminář Nové drogy - jsme na ně připraveni?
Přehled českých textů o nových syntetických drogách
Prezentace ze semináře Nové drogy
Konference o nových syntetických drogách
Dekontaminace III/2015 Policejní číslo
Změny v podobě tablet Suboxone a Subutex
Káčko SANANIM opět obětí agrese
Konference Snižování rizik a drogy
Dekontaminace I/2016 Bez léčby
Prezentace z konference Snižování rizik a drogy
9. AT konference v Plzeňském kraji
Prezentace z Letní školy HR 2016
Obsah Dekontaminace II/2016 Jídlo
Hlášení do Systému včasného varování ČR
Obsah Dekontaminace III/2016 Break the Cycle
Sborník z konference Snižování škod a drogy
Letní škola HARM REDUCTION 2017
Krátké příspěvky na Letní škole Harm reduction 2017
Dekontaminace II/2017 Duševní zdraví
Dekontaminace I/2017 První pomoc
Bakalářská práce na téma Harm Reduction
Dekontaminace IV/2017 Občanská
Letní škola Harm Reduction 2018
Dekontaminace I/2018 Rituál aplikace
Letní škola HR 2019 - 1. oznámení
Letní škola HR 2019 - informace a odkaz na přihlášení
Letní škola Harm Reduction 2020
Upozornění na drogu zvanou Crystal
Pozor na „speedy” z headshopu a tzv. „vietnamský perník” !
Dumpster diving ...aneb pro jednoho odpad, pro druhého poklad...
Letní škola HR - program a informace
Přihlašte se na Letní školu Harm Reduction 2012 (30. 5. - 1. 6. v Měchenicích)!
Zeptali jsme se vás: Co si myslíte o braní drog v přírodě?
Váš názor: Opium pohledem praktika
Podělávky a jak se jim vyhnout
Klepání na pekelnou bránu aneb Diák, Riváč, Neurol ve vašich oblíbených kombinacích...
...Kdo není prase, používá desinfekci...
Jak připravit Subutex k bezpečné aplikaci
Postoj uživatelů nealkoholových návykových látek k želatinovým kapslím - bakalářská práce
Aktuální trendy Harm Reduction
Pervitin, perník, piko, péčko, párno, peří, bílý, sníh, ice, czecho, speed, hromady, čáry...
Partneři
Kontaktní centrum
10.07.2013 | Sekce: Harm ReductionNakladatelství Portál vydalo knihu Encyklopedie sociální práce redakčního týmu profesora Oldřicha Matouška. Přinášíme po domluvě s nakladatelstvím hesla týkající se Harm Reduction. Heslo Kontaktní centrum zpracoval Aleš Herzog z TP SANANIM.
Kontaktní centrum
Překlad v angličtině: drop-in centre, needle & syringe programme nebo syringe-exchange programme
Kontaktní centrum (k-centrum) je nízkoprahové zařízení poskytující metodou kontaktní práce služby v oblasti snižování zdravotních a sociálních škod působených užíváním drog. Jeho služby mohou představovat úvodní fázi léčby závislosti na drogách. Významnou součástí služeb kontaktního centra je výběr použitého a distribuce sterilního injekčního materiálu a dalších prostředků pro méně rizikové užívání drog.
Jde o ambulantní službu určenou především problémovým uživatelům drog. Podle zaměření zřizovatele může kontaktní centrum sloužit také dalším skupinám (rodiče, partneři a blízké osoby závislých, experimentátoři).
Jako snižování rizika (harm reduction) se označují strategie či přístupy snižování a minimalizace poškození u osob, jež v současnosti drogy užívají a nejsou motivovány k tomu, aby užívání zanechaly (Hunt, 2003). Při uplatňování této strategie se pragmaticky zajímáme o aktuální chování uživatele drog a hledáme oblasti, v nichž by se mohl chovat méně rizikově (např. volit bezpečnější způsob aplikace, bezpečnější místo aplikace, filtrovat drogu před aplikací).
Nízkoprahový princip (také nízkoprahovost) znamená uvědomělou práci poskytovatele s nastavením psychologických, prostorových a časových podmínek služby vnímaných cílovou skupinou. Poskytovatel usiluje o takové nastavení podmínek, aby jednotlivci z cílové skupiny nebyli odrazováni od čerpání služby.
Kontaktní práce je podle Klímy a Zahradníka (Kontaktní práce, 2008) „profesionální aktivita (odborně nízkoprahově organizovaná sociální a sociálněpedagogická činnost) zaměřená na zvědomování možností změn sociokulturního prostředí člověka (a odvislého životního způsobu) a ovlivňování průběhu těchto změn prostřednictvím aktivního doprovázení (vytváření a udržování pomáhajícího a podporujícího kontaktu)".
Kontaktní centra začala vznikat ve světě po r. 1970. Jsou často označována jako programy výměny jehel. Dosáhla téměř celosvětového rozšíření, byť některými státy nejsou podporována (např. USA, Rusko). Prvním kontaktním centrem založeným v ČR v r. 1992 bylo Nízkoprahové středisko Drop In v Praze. Od r. 2007, tedy od platnosti zákona o sociálních službách, jsou mezi definovanými typy služeb také kontaktní centra (k 1. 1. 2012 bylo registrováno 61 zařízení).
Kalina (2001) uvádí: „Základní program kontaktního centra je kontaktní práce, výchovné a vzdělávací aktivity, kontaktní poradenství, výměna injekčního náčiní a zdravotní ošetření."
Kontaktní centra oslovují problémové uživatele drog formou terénní práce a PR aktivit, včetně tzv. skryté populace, tedy osob, které nejsou v kontaktu se stávající sítí služeb. Těmto osobám nabízí a poskytují možnost kontaktu bez administrativních nároků na registraci, včetně možnosti zůstat v anonymitě či mít anonymně vedenou dokumentaci. Abstinence tedy není podmínkou čerpání služeb kontaktního centra. Při pobytu v zařízení však obvykle platí zákaz jakkoli s drogou manipulovat.
Výraznou součástí služeb kontaktního centra je příjem použitého injekčního materiálu, pro který vzhledem k riziku infekce mají zařízení speciální vybavení (plastové kontejnery následně zasílané k likvidaci, sběrné pulty umožňující bezpečnější příjem). Zařízení zároveň distribuuje nový sterilní materiál pro snížení rizik injekční aplikace. Mezi tento materiál patří: injekční sety různých velikostí (podle užívaných drog a zdravotního stavu uživatelů), injekční voda pro ředění připravované dávky, alkoholové tampony pro dezinfekci místa před vpichem, filtry pro odstranění nečistot z dávky, želatinové kapsle pro polknutí drogy, kyselina askorbová pro ředění heroinu a další materiál.
Kontaktní centrum umožňuje uživatelům drog využít nápojový (káva, čaj), potravinový (polévka) a vitaminový servis. Poskytuje také možnost umýt se, oholit, osprchovat, eventuálně si vyprat oblečení nebo čisté oblečení získat. V kontaktních centrech registrovaných jako zdravotnická zařízení probíhá základní zdravotní ošetření uživatelů drog a testování na infekční choroby (nejčastěji na hepatitidu A, B, C, na HIV a syfilis).
Jak dále uvádí Kalina (2001) „Důležitou složkou práce kontaktního centra je poradenství, které se zaměřuje již na řešení zdravotních, sociálních, psychologických, vztahových, rodinných, právních a jiných problémů podle zhodnocení potřeb klienta. Může zahrnovat i podporu v abstinenci nebo přípravu na léčbu (předléčebné poradenství, motivační trénink)."
Kontaktní centrum často poskytuje poradenství rodičům, partnerům či blízkým uživatelů drog.
Kontaktní centra mohou být zřizována jak nestátními organizacemi, tak samosprávou nebo státní správou. Liší se podle místních podmínek, např. podle specifik cílové skupiny a přístupu zřizovatele. V zahraničí (Německo, Švýcarsko) jsou někdy spojena i s tzv. aplikačními místnostmi, v nichž je umožněna aplikace přinesené drogy pod dohledem zdravotnického personálu.
Kontaktní centrum umožňuje společnosti (Philbin, 2009):
- navazovat kontakt s klientem-uživatelem nelegálních návykových látek a předat mu informace o nabídce odborné pomoci;
- snižovat zdravotní a sociální rizika a poškození související s užíváním drog;
- motivovat klienta ke změně životního stylu, jehož součástí je i abstinence od návykových látek;
- bránit šíření HIV / AIDS, hepatitid a dalších infekčních chorob (jak formou vzdělávání, tak testování a asistence do léčby, tak formou likvidace použitého injekčního materiálu);
- měnit rizikové chování směrem k bezpečnějším modelům v chování v oblasti užívání návykových látek a sexu.
Odkazy:
Terénní práce s uživateli drog, Lidé závislí na nealkoholových drogách, Minimalizace rizik a škod
Literatura:
Hunt, N., Lenton, S., Mitcheson, L., Nelles, B., Stimson, G. (2003). Forward thinking on drugs: A review of the evidence-base for harm reduction approaches to drug use. London: Forward Thinking on Drugs.
Kalina, K. (2001). Mezioborový glosář pojmů z oblasti drog a drogových závislostí. Praha: Filia Nova.
Philbin, M. M. et al. (2009). Exploring stakeholder perceptions of acceptability and feasibility of needle exchange programmes, syringe vending machines and safer injection facilities in Tijuana, Mexico. San Diedo: PubMed, School of Medicine, University of California.
Zahradník, M. (2008). Kontaktní pracovník a jeho kompetence v sociálním poli, Já - Ty: pracovník a klient v kontaktu - principy a východiska. In P. Klíma a kol.: Kontaktní práce, Praha: Česká asociace streetwork.
Ukázka z knihy Oldřich Matoušek a kol.: Encyklopedie sociální práce. Portál, 2013. Více o knize na http://obchod.portal.cz/produkt/encyklopedie-socialni-prace.